Milí žáci,
máme zde další týden naší dálkové tvorby.
Minulé téma bylo obtížné a přesto jste jej nevzdali. K obrazům Vincenta van Gogha se ještě vrátíme, dnes se podíváme na tvorbu jiného autora. Jeho dílo bude naší dnešní inspirací
kalendář
24. duben - Den Země
Gustav Klimt
- rakouský malíř
- zakladatel stylu zvaného vídeňská secese (počátek 20. století)
- co je pro jeho obrazy a secesi charakteristické?
- dekorativní linie, vzory,křivky,spirály, vinuté rostlinné motivy
- stylizace - předmět se není namalován tak jak ho vidíme, ale jeho stavba a podstatné rysy jsou zachovány
Polibek - nejznámější Klimtovo dílo
- Klimtův otec byl byl zlatník a asi proto zlato často používal ve svých obrazech a nástěnných malbách
Strom života (1909)
- jeden z nejznámějších obrazů je ve skutečnosti nástěnná malba, která byla vytvořena během jeho tzv. zlatého období
- strom je zde jako symbol
- větve se kroutí, točí,vlní podobně jako dny v našem životě
- spirála symbolizuje věčnost života
detail
- větve dosahují na obraze až k nebi, kořeny až do hloubky země
- zdroj vody pro strom je od kořenů
portrét
Strom ve stylu Gustava Klimta
- propřípr. ročníky, 1.r. - zaplňte celou jednu stránku skucáku
- nakreslete namalujte stylizovaný strom života
- vyberte si některou z nabízených variant
přípravné ročníky
- zaplňte celou jednu stranu skicáku spirálkami a geometrickými tvary, které se vyskytují na obrazech výše
- našli jste žlutý papír, využijte ho
- černé a bílé obdélníčky můžete nalepit
- máte mezi potřebami zlatou nebo třpytivou barvu, využijte ji
1. - 5. ročník - varianta kresba
- nakreslete strom jakéhokoliv tvaru - přitom zaplňte celý papír
- k vyplnění použijte libovolné vzory
- máte-li v potřebách nějaké lesklé odstíny, použijte je
1.- 5. ročník - varianta malba
- nakreslete siluetu stromu se spirálovitým větvením
- poté přidejte barvy
- najdete-li ve svých výtvarných potřebách barvu s leskem, využijte ji
- namalujte nejprve pozadí barvou (vodové barvy)
- strom přimalujte černou barvou s pomocí štětce
- pro výrazný výsledek použijte temperovou barvu nebo tuž
3. -5. ročník : tvorba ve stylu Gustava Klimta
- nakreslete portrét, který vychází z myšlenek a tvorby secese
- spojení portrétu a dekorativních ploch
- malba stromu života
- harmonie barev
5.-7. ročník I.st (7-9.třída), II.st. (SŠ)
A. tvorba s inspirací G. Klimta
- studie detailů
- vlastní tvorba s inspirací děl G. Klimta
B. studie stromu - kresba
- Strom a zeleň patří k obtížným kresebným námětům
- východiskem je představa stromu a její zjednodušení na základní geometrická tělesa (válec, koule, ovoloid)
- z hlediska hmoty nejde o jednotlivé listy, ale o hmotu (světlo a stín)
- jak na to
- pro začátek pozorujte a kreslete listnaté stromy bez olistění - proto je vhodná doba na jaře nebo pozdě na podzim
- využijte ročního období a při procházce přírodou pořiďte několik fotografiíí pro další kresby
- jeden tip je parčík před 2 ZŠ - krásně inspirativně rozvětvené
- sledujte, jak se kmen rozvětvuje a jak jsou větve tenčí
- nakreslete např. 3 skici různých stromů
- jeden tip je parčík před 2 ZŠ - krásně inspirativně rozvětvené
- využijte ročního období a při procházce přírodou pořiďte několik fotografiíí pro další kresby
- poté přidejte k linii stromu (stále bez listů) objem - představte si větve jako části válců
- poté kresba stromu s olistěním pomocí linie
- strom s texturou
- pro začátek pozorujte a kreslete listnaté stromy bez olistění - proto je vhodná doba na jaře nebo pozdě na podzim